In 2018 verscheen ‘Jij bent van mij’ van Peter Middendorp (shortlist Bookspot Literatuurprijs, winnaar Groninger Boekenprijs), een indringende en veelbesproken roman over personage Tille Storkema. Dertien jaar lang verzweeg de boer de verkrachting van- en moord op een zestienjarig meisje. Al die tijd leefde Tille zonder enige verdenking door, samen met zijn vrouw Ada en hun twee kinderen.
Mevrouw Ogterop belicht de kant van Ada. Wat wist zij? Had Ada kunnen weten dat haar man een verkrachter was, een moordenaar? Wat was haar aandeel, wat is haar schuld? En hoe leef je door nadat zoiets uitkomt?
De monoloog, gespeeld door Lotte Dunselman en muzikaal begeleid door Isa Zwart, vertelt Ada's verhaal. Van de arrestatie van Tille tot de dag van vandaag: want Tille komt binnenkort vrij...
Mevrouw Ogterop en schrijver Peter Middendorp schetsen in deze theatermonoloog een kwetsbaar en krachtig portret van een vrouw die moet leven met een gruwelijke waarheid. Dunselman: “Wat ik zo intrigerend vind aan Ada is haar verhouding met ‘de waarheid’. Ik kan niet anders denken dan dat ze deze naar haar hand heeft gezet, zoals wij dat allemaal in meer of mindere mate doen. Of het nou bewust of onbewust ging, ze heeft een andere kant op gekeken. En als ze echt helemaal van niks heeft geweten, dan heeft de waarheid háár niet aangekeken.”
www.mevrouwogterop.nl
De kaartprijs is inclusief koffie/thee.
Deze voorstelling is onderdeel van de In de kijker (toneel)-serie. Klik hier voor meer informatie over de series dit seizoen.
Het is mogelijk om bij deze theatervoorstelling ook één of meerdere borrelarrangementen te bestellen.
U rekent de totale bestelling via onze webshop af en wij geven uw bestelling door aan De Heeren van Coevorden.
Goed om te weten: u kunt tot 2 uur voor de voorstelling uw bestelling via onze webshop bestellen.
Via de tussendeur loopt u zo het Grand Café binnen waar u het tafelbordje met uw naam erop al ziet staan. Een mooie afsluiting van een heerlijk avondje uit bij Theater Hofpoort en De Heeren van Coevorden.
Bestel hier uw borrelarrangement
NRC ★★★★
Dunselman zet een kwetsbaar en invoelbaar personage neer.
In een sober decor van lege tafels en een groot raamkozijn zet Dunselman – dankzij haar natuurlijke spel en de vlotte tekst van Middendorp – een kwetsbaar en invoelbaar personage neer. Zo invoelbaar zelfs, dat het als kijker even duurt voor je beseft dat je aan Ada niet de meest betrouwbare verteller hebt.
Isa Zwart voorziet de voorstelling van dromerige muziek, vaak met een wat dreigende ondertoon. Er zijn momenten waarop dat buitengewoon goed werkt, bijvoorbeeld tijdens de confrontatie tussen moeder en dochter waar lang naartoe wordt gewerkt: de aanzwellende muziek en de liedtekst die Zwart vlakbij Dunselmans gezicht zingt, maken die climax overweldigend.
DAGBLAD VAN HET NOORDEN ★★★★
Lotte Dunselman wilde Ada’s kant spelen. Dat is gelukt. En hoe.
Het is Middendorps eerste toneeltekst. Niet zijn laatste. Dat mag nu niet meer.
Dunselman weet wel raad met de soms poëtische, dan weer filosofische en altijd heldere taal van Middendorp. Haar ijzingwekkende kreet bij de arrestatie gaat door merg en been. Net als haar fake-orgasme in de bajes. Ze verbeeldt de ellende (en naïviteit) zo sterk dat je geweldig meeleeft met Ada’s lot.
Om Ada heen hebben Dunselman en regisseur Ria Marks een verteller, klankbord annex spiegel bedacht – afhankelijk van welke scène – in de jonge Drentse zangeres Isa Zwart (ISZA). In glitter, contrasterend met de eenvoud van Ada’s verschijning, vult zij zingend en spelend het verhaal aan. Ze doet dat met loepzuivere zang en vaak ijle, licht aangeslagen en daardoor juist rake akkoorden.